• BIST 108.673
  • Altın 153,107
  • Dolar 3,8275
  • Euro 4,5102
  • Ankara 3 °C
  • Antalya 15 °C
  • İstanbul 15 °C
  • İzmir 12 °C
  • TÜRSAB'da  Genel Kurulun Ertelenmesine İlişkin Bakanlık Duyurusu yayınlandı
  • Osmanlı Şerbetlerinin Adresi Şerbetçi Ali Baba
  • Alo "176" Turizm İhbar ve Şikayet Hattı
  • TÜRSAB'da  Genel Kurulun Ertelenmesine İlişkin Bakanlık Duyurusu yayınlandı
  • Osmanlı Şerbetlerinin Adresi Şerbetçi Ali Baba
  • Alo "176" Turizm İhbar ve Şikayet Hattı

JUAN MAYORGA

HANDE KURT

“Bana göre tiyatro her şeyi değiştirebilir. Bütün dünyayı ve toplumu değiştirebilir. Tiyatro bir şey değiştiremez diyenlere şunu sormak istiyorum. Örneğin ben Madrid"te caddede yürürken bir kadın bana sıcak kanlı bir  şekilde gülümsüyor ve benim ruh halimi değiştirebiliyorken  , nasıl tiyatro hiçbir şeyi değiştiremez.Her tiyatro eseri ile  bir toplumsal bellek ve bilinç  oluşturuyoruz .Bütün hayatlar sahnelenebilir diye düşünüyorum ,dünyanın bütün gerçekleri .“

Juan  Mayorga,  Hamelin oyun okuması ve söyleşi için İstanbul ve Ankara"daydı. Madrid Sahne Sanatları Kraliyet Yüksek Okulu"nda dramaturji ve felsefe dersleri veren Mayorga, Hamelin oyunu ile bir çok ödüle layık görülmesinin yanı sıra 2006,2008 ve 2009 yıllarında İspanya"nın en iyi oyun yazarı seçilmiş.

Oyun, bir  hakimin basın toplantısı ile açılıyor, önce basın ve gazetecilerin şiddet içeren haberleri veriş şekilleri üzerine oyunun karakterlerinden soruşturmayı yürüten hakimin sözleri ile Mayorga"nın ifade ettiği belleğimizi yerinden oynatıyor. Sonra Madrid ya da İstanbul"da, herhangi bir şehirde aynı şekilde olabilecek bir hikayenin içine giriyorsunuz.

Juan Mayorga, neden The Pied Piper of Hamelin( Fareli Köyün Kavalcısı) masalından yola çıkıp bir eser yazmış?”Öncelikle birincisi bu hikaye , ikincisi onun yazdığı tiyatro eseri . Burada önemli olan  birincisinde çocuklar,anne babalarının hatasının bedelini ödemek zorunda kalmış. Görünürde kavalcının çocukları kaçırdığı var  oysa anne babalarının da kavalcı kadar suçlu olduğu ortada değil . Buradan yola çıktım. Toplumumuz için önemli sorun var, çocuklar hep arka planda kalıyor, politik ve ekonomik problemlerin bedelini çocuklar ödemek zorunda kalıyor. Nasıl bir toplum yaratabiliriz ki, bizim problemlerimizden çocuklarımız  korunsun ve bizim hatalarımızın bedelini onlar ödemesinler. “

Hamelin, görünürde yetişkinlerin çocuklara dayattığı farklı şiddet biçimlerinden biri olan cinsel istismar üzerine . Mayorga"nın ifadesi ile  “Hamelin"i küçük bir haber üzerine yazdım; bir ailenin başına gelen dram üzerine,daha sonra Grimm Kardeşlerin Fareli Köyün Kavalcısı ( The Pied Piper of Hamelin)masalı   ile birleştirdim ve evrensel bir hikaye oldu.

Oyunda yerel bazı şeyler var. Yerelde yaşanan şeyler, aynı zamanda bize tanıdık gelen şeyler aslında. Tiyatronun şöyle bir gücü vardır; seyircinin bütün belleklerini ve bilincini tekrar çalıştırıp yerinden oynatabilir. Sizi tekrar düşündürebilir. Hamelin, dil üzerine bir şiddet hikayesidir. Burada yer alan baskın  karakterlerden üçü , kelimelerini aileye yöneltiyorlardı.Konu olan ailenin  kendilerinin kelimeleri yoktu. Gazetede yapılan haberlerde şiddetin insanlara duyuruluşundan da bahsetmek istedim. Oyunda başka bir tema daha var . Zenginlerin, fakirleri dilleri ile nasıl ezdikleri .  “

 “ Şiddet ve kurban olma durumu , Himmelweg eserimde de var. O şiddetten çıktıktan , o acıları çektikten sonra   normalleşme çabası  aslında daha da acı.  Kurbanlar ve şiddet, şiddeti göstererek yapamayız ,seyircilerin bu şiddeti hissetmesi önemli. Şiddetin olduğu kadar sevgisizliğin ve sevginin  de hikayesi var, ancak her seyirci farklı düşünebilir. Tiyatro, temelinde çatışma olan bir sanattır, bu çatışmanın sahnede olmasına gerek yoktur. Bu çatışma önce  kişilerin hayal gücünde en son kalplerinde olmalıdır.

Ben sesi, sessizlikle göstermekle istedim. Sesi, sessizlikle insanların kafalarında göstermek istedim. Kurbanlar ,bazen çok seslendiriliyor, seyircinin hayal gücüne ve kalbine hiçbir şey kalmıyor, o sadece bir şeyler duyuyor. Politik tiyatronun seyircilerin üzülmekten çok seyircinin üzülmekten sorumlu oldukları bir tiyatro olduğunu düşünüyorum. Biz nerede yaşıyoruz, nasıl bir şehirde yaşıyoruz ,çocuklarımız nerede yaşıyor?

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Turizmin Sesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : +90 216 481 51 21