• BIST 114.809
  • Altın 397,185
  • Dolar 6,8596
  • Euro 7,7623
  • İzmir 31 °C
  • İstanbul 28 °C
  • Antalya 34 °C
  • Ankara 32 °C
  • Turizmin Sesi Dergimizin HAZİRAN  Sayısı Yayında 
  • Turizmin Sesi Dergimizin MAYIS  Sayısı Yayında 
  • Turizmin Sesi Dergimizin NİSAN  Sayısı Yayında  
  • Turizmin Sesi Dergimizin HAZİRAN  Sayısı Yayında 
  • Turizmin Sesi Dergimizin MAYIS  Sayısı Yayında 
  • Turizmin Sesi Dergimizin NİSAN  Sayısı Yayında  

ALTIN BUZAĞI OLAYI VE ALTININ KÜLTÜREL SERÜVENİ 

HAKAN EĞİNLİOĞLU

Olay İsrailoğullarınin Mısır'dan çıkışı sürecinde gerçekleşmiş. Eski Ahit'e göre (Çıkış 32;4) Harun tarafından İsrailoğullarını memnun etmek için yapıldığı yazılır.  İbranice "Het Haegel"(buzağı günahı) denilen konu hakkında değişik görüşler var. 

 

Mısır'da uzun yıllar içinde İsrailoğullarınin Mısır kültüründen etkilenmiş olduğu varsayımı Mısır mitolojisindeki Apis boğası ve boğa başlı Khnum'dan esinlendikleri savina dayanır. Olay esnasında henüz Musa peygambere On Emir inmemiştir. Harun'un Yehova'ya şirk koşmadığı henüz eski geleneklerin etkisi altındaki halka bu tavrın algılamada kolaylaştırıcı olduğunu yorumlayanlar yanında,; Harun ruhban sınıfı ve Musa  ruhban sınıfı arasındaki gerginlikten de bahsedenler bulunmaktadır.

Bir diğer buzağı öyküsü;  kuzeydeki Israil Krallığının  ilk kralı I. Yarovam'ın Altın Buzağı yaptırıp halkını Kudüs'e gitmek yerine kendi topraklarında bir hac ve ibadet yerinde tutmak istemesidir  (Yarovam Günahı).  

Altın Buzağıya tapınma Yahudilik, Hristiyanlık ve İslam dinleri inancında putperestlik ve tanrıya isyanın simgesi olarak görülmüştür. Öte yandan boga/ inek pek çok kültürde bereketin ve gücün simgesi olarak yüzyıllardır toplumsal yaşamdaki  varlığını sürdürmüştür. Hindularda tanrı Şiva' nin aracıdır (Nandi), eski Mısır' da kutsal öküz (Harthor) olarak  karşımıza çıkar. 

Altın ise kimi kültürlerde yozlaşmanın ve kötücül doğaüstü guclerin sembolü olarak görülür. Tanrilardan dokundugu her şeyi altına çevirme gücü istediğine pişman olan Midas mitinden İbrahimi dinlere ve hatta 19.yuzyil Marksist söylemlerine "sınıf düşmanlığının" ve "sömüren burjuvazinin" sıkça kullandığı simgesel takısı olarak olumsuz bir altın anlatımı ile buluşabiliriz. 

Ya olumlu anlamda, ilahi anlamda kullanılan bir sembol, kavram olarak ne diyebiliriz? Yunan mitolojisinde Iason' un Altın Post' u arayışı spirituel uyanma arayışını temsil eder. Maya ve Aztekler gibi İnkalar da altını ilahi bir sembol olarak görür.

Üst düzey şahıslar için ve ayinlerde kullanırdı. Aztekler için altın, Güneş tanrısı Huitsilopochtli' nin dışkısını simgelerdi. Ortaçağ krallarına cennetin ebedi ışığı ve ilahi otoriteyi temsil eden altın bir taç verilirdi.

İlahilik Bizans ve Doğu Ortodoks Hıristiyanlığında ikona, mozaik ve fresklerin yaldızla süslenmesi, Ortaçağ sanatında da altın varak çalışmasıyla kendini yansıtır. Hem Budizm hem de Hristiyanlıkta altın aydınlanma simgesidir.

Hindu inancında altın Güneşin kalıntısı olan ışıktan gelme bir maden olarak görüldü. Mısırlılar için altın, tanrıların en kudretlisi Ra' nın bedenini oluştururdu. Ve bir zamanlar, sıradan madenleri altına çevirme çabası ile simyanin ruhsal arınma mecazi haline gelmişti. 

Altın çağımızda hala değerini koruyor. Yeni doğmuş bir bebekten, bir gelinin yakasına, evli çiftlerin parmaklarından büyük çabalar sonucu kazanilan yarışmalarda boyunlara takılan madalyalara kadar altın günlük yaşamımızda hala önem taşıyor. Devletlerin ekonomik gücünün rezerv kaynağı. Ve malesef, hala, "altın buzağı" ya tapanlar oluyor. 
 
 

  • Yorumlar 0
  • Facebook Yorumları 0
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu yazıya henüz yorum eklenmemiştir.
Yazarın Diğer Yazıları
Tüm Hakları Saklıdır © 2007 Turizmin Sesi | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : +90 216 481 51 21