• BIST 104.918

ERZURUM BULUŞMA NOKTASI

HANDE KURT

Almanya Federal Cumhuriyeti  Fahri  Erzurum Konsolosu
Dr. Y. Müh. Sıtkı Yılmaz Kuşkay  ile Erzurum , Hicaz ve Bağdat Demiryollarının  100  Yılı  Fotoğraf  Sergisi Erzurum Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi açıldı . Almanya Federal Cumhuriyeti  Fahri  Erzurum Konsolosu Dr. Y. Müh. Sıtkı Yılmaz Kuşkay, Erzurum ve sergi ile ilgili sorularımızı yanıtladılar.

Hande  Kurt :  Sayın Konsolos öncelikle sizi kısaca tanıyabilir miyiz ?

Fahri  Erzurum Konsolosu Dr. Y. Müh. Sıtkı Yılmaz Kuşkay :

1948 Erzurum doğumluyum. İlk-orta ve liseyi Erzurum"da bitirdim. Erzurum Lisesi 1965 yılı mezunu olmakla gurur duyuyorum. Daha sonra ODTU Makine Mühendisliği"ni  bitirdim ,orada  yüksek lisansımı yaptıktan sonra Erzurum"a döndüm. 1987-1991 yılları arasında Erzurum Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanlığı ve meclis başkanlığı yaptım. 1988-1990 arasında Türkiye Odalar Birliği Yönetim Kurulu üyeliği yaptım. 1991- 1995 arası meclis üyeliği yaptım. Doğu Anadolu Serbest Bölgesi kuruluşunda görev aldım orada 2000 yılına kadar başkan yardımcılığı yaptım. 2005 yılından beri de Almanya"nın  Erzurum fahri konsolosluğunu yapıyorum. Erzurum Kalkınma Vakfı"nı kurdum Er-Vak"ın Erol Ural birlikte ilk  iki kurucusuyuz hatta fikir babasıyım. İlk on bir mütevelli  heyeti  üyesinden biriyim.

Hande Kurt : Fahri Konsolos olmaya nasıl karar verdiniz?

Bana teklif edildi. Bazı fahri konsoloslar Almanya"da doğmuş, eşi Alman ya da orada okumuş herhangi şekilde bağlantısı var. Ben de hiç birisi yok. Ben Türkiye doğumluyum. Ana yabancı dilim ODTÜ "den dolayı İngilizce, Almanca anlıyorum ama İngilizce kadar bilmediğim için tercih etmiyorum geliştirmeye çalışıyorum. Ama Almanya"yı Türkiye"den daha iyi tanıyorum. Almanya"yı her yönde köy köy gezmişim . 1971 yılında mühendis olarak babamla birlikte ilk defa  Hannover Messe"yi  ziyaret ettim. Bir mühendisin ne demek olduğunu, Alman mühendisliğini orada anladım. Orada gördüklerimden  çok etkilendim. Almanlar yaptıklarını öyle tasarlıyorlar ki bir daha bozulmasın , tabii her şey bozulabilir , o kadar titizlikle yapıyorlar ki ,işte Alman kalitesi budur. Bunu bizim  örnek almamız lazım , bu kalite ve güveni Almanlardan örnek almamız lazım. 2003 yılında  Almanya tarafından atandım . Ama mütekabiliyet sorunları yüzünden 1,5 yılı aşkın bir gecikme yaşandı. 2005 yılında atandıktan  sonra Erzurum için ne yapabiliriz diye düşündük , çünkü İstanbul veya Kocaeli gibi sanayileşmemiş bir kent değil, tarıma dayalı bir ekonomisi var. İşin kültürel bir boyutu da  var, Atatürk Üniversitesi var. Atatürk Üniversitesi"nin Almanya ile çok eskiye dayanan bir ilişkisi var, en eski Alman Dili ve Edebiyatı Bölümlerinden biri  var. 1958"de bu eğitim başlamış, 52. yılı doldurdu.

Maalesef yönetimleri ikna etmek kolay olmuyor, bir Amerikan ufku var. Şimdi yavaş yavaş, faaliyet faaliyet, Erzurum"u Goethe Enstitüsü"nün bir buluşma noktası yaptık. DAAD tarafından Alman asıllı Dr. Enrico Liebman atandı. Bir köprü görevi var . DAAD, Türkiye toplantısını 24-28 Şubat arasında Erzurum"da yapacak. Şubat ayında  da üniversitemizin Edebiyat Fakültesi, Alman Kiel Üniversitesi ile bir iş birliği anlaşması  imzalayacak .Bu ilişkinin yayılacağını umuyoruz. Bir başka konu , Partner Schule Programına (PASCH) alınan Bilkent Özel Laboratuvar Lisesi  için bir tören yapıldı. Almanca"nın ağırlıklı ikinci dil olarak eğitiminin  yapılması var. Büyükşehir ile binalarda enerji tasarrufu projesi var. Mikro ölçekli projelere Almanya"nın desteği var. Örneğin kadın çiftçilere destek oldu.

Benim şahsi hedefim üniversiteler arası iş birliklerinin geliştirilmesidir. Alman Üniversiteleri ile Atatürk Üniversitesi arasındaki iş birliklerin geliştirilmesi önemlidir. Almanya  Büyükelçisi Dr. Cuntz, bir Türkiye  dostu ve İstanbul"dan sonra en çok ziyaret ettiği  ikinci şehir Erzurum.Almanya Dışişleri Bakanlığı müşteşarı  Dr.Wolf Ruthart Born da Türkiye"yi çok seven bir kişi, bir noktada Erzurum"a ilgisi benden dolayı bana fahri konsolosluk şiltini ve forsunu veren kişidir.

Hande Kurt : Türk –Alman dostluğu hakkındaki mesajınızı öğrenebilir miyiz ?

Fahri  Erzurum Konsolosu Dr. Y. Müh. Sıtkı Yılmaz Kuşkay:

Bekletimiz 2011 "in tanıtım etkisinden şunu düşünüyoruz, Alman turistlerin daha çok Erzurum"a gelmesi, özellikle kışın gelmesi. Alman sermayesini ,Erzurum"un sanayi açısından kalkınmasına yönlendirmek . Erzurum ,doğu-batı enerji koridorunun en önemli güzergâhında . Odak noktası, zincir noktalarından birisi Erzurum. Türkiye"nin iki önemli kavşağı var:  biri İstanbul biri Erzurum . Doğu-Batı enerji koridorunun en önemli noktalarından biri Erzurum"dur. Erzurum,10 sene sonra çok önemli bir konuma gelebilir. Böylece Erzurum"daki işsizliği ve göcü durduralım.

Hande Kurt : Hicaz ve Bağdat Demiryollarının  100  Yılı  Fotoğraf  Sergisi hakkında bilgi verebilir misiniz ?

Türkiye"de demiryolu bir ağ oluşturuyor bütün dünyada olduğu gibi ,bunun dışında Erzurum"un bir özelliği Trans –Sibirya Demiryolu hattına bağlıdır.  Bunu herkes bilmez ama maalesef Ermenistan Kapısı kapalı olduğu için bu hat kesilmiş durumda. Bu hat ile Erzurum ya da İstanbul"dan kalkan bir tren , Japon Denizi"ne kadar gidebilir.

1993 yılında Azerbaycan-Ermenistan  itilâfı çıktıktan sonra Türkiye tek taraflı olarak Kars"taki  Akyaka ilçesine bağlı Doğu Kapısı"nı  kapattı. Neredeyse 18 yıldır Trans-Sibirya hattı bağlantısı kapalı durumda. Bana göre İpek yolunu demiryolu ile ihya etmek ,canlandırmak , Ermenistan"ı by pass ederek Gürcistan üzerinden Trans-Sibirya Demiryoluna bağlantı kurmak bu da  Kars- Tiflis Demiryolu Projesi dediğimiz bu projedir. Bu proje yaklaşık 125 km, 100 km"si Türkiye"de 25 km"si Gürcistan sınırları içerisinde.

Bu hat üzerinde biz geçen Alman Büyükelçisi Cuntz  ile Kars"ı  ziyaretimizde  Arpaçay"a  giderken  bu demiryolu inşaatını gördük. Çok uzun bir tünel, bu hat yapılırsa sistem  işleyecek , Ermenistan "ı  by pass etmiş olacağız.

Tabii ki Erzurum ,Türk demir yolculuğunda önemli bir noktadır. Sivas – Erzurum hattı çok zor bir hattır, vahşi tabiat var. Mustafa Kemal Atatürk "e bu hattı kazamıyoruz derler ,Mustafa Kemal Paşa"nın önemli bir cevabı vardır  : “Günde  bir murç yeri kadar delersek bile başarıdır “ diyor. Sonunda başarılır, Atatürk öldükten sonra 1939 yılında tren Erzurum"a ulaşır. Bununla ilgili o dönemde TCDD tarafından  Erzurum"a tren yolunun  gelmesi ile ilgili olarak bir kitap basılır. Model ,Alman  modelidir. Zaten Almanya bu konuda çok ileridir.

1950 "li yıllarda Demokrat Parti ile Amerika Birleşik Devletleri"nden Marshall  Yardımı ve Truman Doktrini ile karayolları öne çıktı ve demiryolları  ihmal edildi. Karayolları tabii ki yapılacak ama işin aslını söylemek gerekirse  demiryolları  çok geride kaldı. Almanya"da kara yolculuğu, demir yolculuğu ve tabii  uçak yolculuğu çok gelişmiştir.

Hande Kurt : Sayın Fahri Konsolos çok teşekkür ediyoruz .